HARI RAKHI (RAKSHA BANDAN) INDIA


Di India, ada satu festival Hindu yang bernama 'Rakshabandhan' yaitu tradisi yang dilakukan untuk mempererat tali persaudaraan antara lelaki dan perempuan, bisa sedarah maupun tidak. Raksha adalah jiwa dari festival ini dimana seorang perempuan mengikatkan seutas benang (tali Rakhi) di pergelangan tangan seorang lelaki dan memintanya untuk melindunginya. Sang lelaki kemudian membalas dengan memberikan hadiah dan berjanji untuk melindungi perempuan itu.

Pada perayaan ini biasanya keduanya berdandan rapi, memakai pakaian yang bagus. Si perempuan lalu mengikatkan tali rakhi pada pergelangan tangan si lelaki, kemudian mendoakan untuk kebaikannya. Lalu sebuah nampan yang terdapat lilin diatasnya dibawa dan diputar dihadapan wajah si lelaki sambil mengucapkan permohonan/doa. Setelah itu, ia memakaikan tilak (tanda merah) di kening si lelaki. Si lelaki pun berjanji untuk melindungi saudara perempuannya tersebut. Terakhir, si perempuan menyuapkan makanan manis, buah kering atau semacamnya kepada saudara lelakinya tadi.

Biasanya saudara lelaki akan memberikan hadiah seperti kartu ucapan, pakaian, uang, dsb kepada saudara perempuannya. Lalu ia pun balas menyuapi makanan kepada saudara perempuannya tadi. Mereka pun berpelukan, menandakan hubungan persaudaraan yang telah terjalin

Tidak hanya umat Hindu,, tradisi ini juga dirayakan oleh penganut Jain dan Sikh.


Comments

Popular Posts